Tuomari on päättänyt hyväksyä ryhmäkanteen Teslaa vastaan. Kanteen mukaan yhtiö on johtanut asiakkaita harhaan autojensa itseohjautuvuusominaisuuksien osalta jo vuosien ajan.
Kyseessä on uusin tapahtuma oikeustoimisarjassa Teslaa vastaan, joka koskee sen edistyneiden avustettujen ajojärjestelmien käyttöä, joita autonvalmistaja kuvailee itseohjautuvuudeksi.
Aiemmin tässä kuussa uutisoitiin, että oikeusjuttujen tulva Teslaa vastaan avautui, kun se todettiin osittain vastuulliseksi kuolemaan johtaneessa laiminlyöntitapauksessa Tesla Autopilotin aiheuttaman kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen.
Teslaa vastaan on nyt vireillä kymmenkunta vastaavaa tapausta.
Toisaalta Tesla on myös taistellut niiden omistajien oikeustoimia vastaan, jotka ovat kokeneet autonvalmistajan johtaneen sitä harhaan auton ominaisuuksien suhteen.
Tesla väitti, että kaikissa vuodesta 2016 lähtien valmistetuissa ajoneuvoissa on laitteisto, joka kykenee saavuttamaan "täyden itseajamisen tason", mutta se ei pidä paikkaansa. Tesla on myynyt "Full Self-Driving" (FSD) -nimistä ohjelmistopakettia, jonka se väitti tarjoavan tason 4-5 valvomattoman autonomisen ajamisen, mutta tämä ei ole toteutunut.
Vuosien ajan HW3-ajoneuvojen omistajat, joiden Tesla vahvisti olevan kykenemättömiä valvomattomaan itseajamiseen, ovat yrittäneet haastaa Teslan oikeuteen ryhmäkanteella saadakseen korvauksia lupausten pettämisestä. Tesla on kuitenkin yrittänyt välttää ryhmäkanteen sen Yhdysvaltojen myyntisopimuksissa olevan voimakeinomenettelylausekkeen vuoksi ja väittää, että itseajavien autojen käyttöönotto edellyttää "validointia ja viranomaisten hyväksyntää".
Yhdysvaltain käräjäoikeuden tuomari Rita Lin totesi eilen, että väite, jonka mukaan Teslalta puuttui laitteisto luvatun autonomiatason saavuttamiseksi ja sen kyvyttömyys "esittää pitkän matkan itseajamista millään ajoneuvollaan", oikeutti kahden FSD-paketin ostaneen kuljettajaryhmän ryhmäkanteet.
Lyhyesti sanottuna kyse on harhaanjohtavasta mainonnasta, mutta yksi ryhmäkanteen ongelmista on se, että Tesla ei harjoita massamainontaa, vaan esitti näitä väitteitä blogikirjoitusten, verkkosivustonsa, sosiaalisen median julkaisujensa ja toimitusjohtajansa kautta.
"Vaikka nämä kanavat yksinään eivät yleensä riitä luomaan ryhmäkohtaista näkyvyyttä perinteiselle autonvalmistajalle, Teslan omaleimainen mainontastrategia oikeuttaa poikkeamaan tyypillisestä lähestymistavasta," tuomari Lin kommentoi asiaa.
Ryhmäkanteelle myönnettiin kaksi alaluokkaa:
Ensimmäinen kattaa ne Kalifornian asukkaat, jotka ostivat FSD-paketteja lokakuun 2016 ja toukokuun 2017 välisenä aikana.
Toinen kattaa ne FSD-omistajat, jotka kieltäytyivät Teslan välimiesmenettelysopimuksesta vuosien 2017 ja vuoden 2024 puolivälin välisenä aikana.
Näille Teslan omistajille aiheutuvien vahinkojen lisäksi kanteessa vaaditaan myös kieltomääräystä, joka estää Teslaa antamasta vastaavia lausuntoja tuotteistaan tulevaisuudessa.
Asiasta kertoi Electrek.
Aiheesta aiemmin:
Perjantai 2.8.2024 09:02
Sunnuntai 12.5.2024 09:02
Tesla ajoi autopilotilla moottoripyöräilijän hengiltä – autoilija kiinnitti huomionsa kännykkään
Torstai 14.12.2023 10:54
Tesla takaisinkutsuu yli 2 miljoonaa autoa puutteellisen "Autosteer"-toiminnon vuoksi
Tiistai 18.10.2022 12:29
Teslan Autopilotti aiheutti taas moottoripyöräilijän kuoleman – jo kolmas viime kesänä
Torstai 8.9.2022 09:30
Keskiviikko 10.8.2022 08:49